بهار سودهای هنگفت خودروسازان کشور به سر آمده و شرکت های بزرگ با زیان های هزار میلیاردی و کاهش شدید تولید مواجه شده اند. سوال این است که مقصران اصلی چه کسانی هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،هر چند مدیران ارشد صنعت خودروسازی کشور چند ماهی است که خود را از عرصه رسانه مخفی کرده و گهگاهی با رپرتاژ آگهی های چند صد میلیونی و آن هم برای ته مانده خبرهای خود عرضه اندام می کنند اما واقعیتهایی در صنعت خودرو است که هیچگاه نه از نگاه مصرف کنندگان و نه از چشم های تیزبین کارشناسان مخفی نمی ماند.

جالب است که مدیران این صنعت در جلسات خصوصی توپ ناکارآمدی خود را به زمین تحریم ها انداخته و از افزایش سرسام آور نرخ ارز سخن می گویند.

به عقیده این مدیران که باید روزی پاسخگوی مدیریت های سیاسی خود بر عرصه خودروسازی کشور باشند تنها دلیل به گل نشستن صنعت خودرو افزایش نرخ ارز و تحریم و تنها راهکار آن هم افزایش دو تا سه برابری قیمت خودرو است.

اما آنان که باید بدانند ،می دانند که در صنعت خودرو کشور چه می گذرد؟

برای این که ثابت کرد گرفتاری این صنعت در کیلومتر 12 تا 14 جاده مخصوص کرج است نه آن طرف آبها، کافی است پیدا شود مسوول با انصافی به سوالات زیر پاسخ دهد:

1-از سه یا چهار سال پیش شرکت ایران خودرو باید سهام بانک پارسیان خود را واگذار می کرد.در حالی که مدیریت ارشد این شرکت بدون هیچ تخصص بانکی در هیات مدیره بانک پارسیان نشسته پاسخ دهد ؛که دلیل این تاخیر چیست؟البته شرکت رقیب نیز دست کمی از ایران خودرو ندارد.سایپا نیز باید پاسخگوی سرمایه گذاری صدها میلیاردی خود در صنایعی غیر از خودرو سازی باشد؟

2-صادرات خودرو با ارز 3500 تومان یعنی سود آوری غیر قابل تصور برای این صنعت.برای نمونه اگر یک سمند تنها به قیمت 14 هزار دلار صادر شود، قیمت آن در کشور هدف حدود 50 میلیون تومان خواهد شد.وضعیت پراید نیز دست کمی از سمند نخواهد داشت. وزیر محترم صنایع که گویا یک تنه می خواهد جور ناکامی این صنعت را به دوش بکشد باید جواب دهد؛چرا با سمند 50 میلیونی و پراید 30 میلیونی وضعیت خودروسازان اینگونه شده است.

3-سالها است که رگ حیات صنعت خودروسازی کشور در دست پاریس نشینان و بانکهای فرانسوی است و مشخص بود که وابستگی به این کشور کمر صنعت خودرو ایران را خواهد شکست.یکی باید پاسخگوی این مساله باشد که چرا فکری به حال این نقطه ضعف نشد.باید پیدا شود مسوول منصفی که پاسخ دهد چرا در بهره برداری از خط تولید خودرویی که می توانست جایگزین مناسبی برای 206 باشد سه سال تاخیر افتاد؟

4-و بالاخره حضور سیاسیون در صنعت خودرو عامل دیگری است که این صنعت را با مشکلات فراوان مواجه کرده است.ای کاش به هیات مدیره های شرکت های زیر مجموعه خودروسازی کشور نگاهی می شد و ای کاش می شد تعداد سیاسیون و افراد وابسته به آنها را در این شرکت ها درآورد تا مشخص شود که صنعت خودرو تا چه حد سیاست زده  و وابسته به پاستور است.

5- سوال اساسی که این روزها بر سر زبانها است این است که رانت قیمت کارخانه و قیمت بازار نصیب چه گروه هایی می شود.اگر تولید خودرو کشور امسال به حدود 600 هزار خودرو برسد و متوسط رانت موجود در هر خودرو را 5 میلیون تومان در نظر بگیریم در سال 91 رقمی در حدود 3 هزار میلیارد تومان رانت در این صنعت بوده که یک روز باید مشخص شود چه افرادی و یا چه گروه های سیاسی صاحب این ثروت افسانه ای شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ناشناس ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    هر دم از این باغ گلی می رسد
  • عدالت ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    به نام خدا آفرین مشرق اما واقعا فکر می کنید این مطالب راکسی نمی داند ؟؟؟؟!!! متاسفانه همه آن کسانی که باید بدانند می دانند . مثلا دریکی از شرکتهای بسیار سود ده ....... آقایی که نه تخصص نه سابقه ی این رشته ونه ..... به واسطه ی یکی ازدوستان هم محله ای خود دروزارت ..... همه کاره ی این شرکت شده تاجایی که نیروها و منابع مالی بادستورمستقیم ایشان جابه جا می شوند . البته ازاین موارد زیاده البته ازاین موارد درگروه ....درزمان ......به وضوح دیده می شد . حرف برای گفتن زیاده ............هیات مدیره های شرکتهای تابعه یافت می کنیم . به امید آن روزی که یادمان باشد این سرزمین چگونه به دست مارسیده است
  • مهدی ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    با سلام باید عرض کنم هیچ صنعتی وهیچ کاری موفق نمیشود مگر انکه به قوانین واصول اخلاقی پایبند باشدصنعت خودرو سازی ما پایبند به ...... نیست دلیل انهم اینکه قراردادهایش باقطعه سازان کاملا یکطرفه بوده وحتی به انهم متعهد نبوده واگر بخواهد پول کسی را ندهد راحت این کار را میکند از اسفند ماه سال گذشته از چند تن از زیر مجموعه شرکتهای خودرو سازی مبلغ هفتصد میلیون تومان طلبکاریم وعملا شرکتمان تعطیل شده وبا انبوه سررسید چکها ربرو هستیم حالا باید بعد از سالها کار افرینی وکار شرافتمندانه راهی زندان شویم هیچ کس نیست به دادمان برسد شمارو به روح رسول الله انعکاس بدید شاید فریاد رسی باشد.باتشکر.
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    مشرق داری مثل تابناک انتقاد میکنی میدونی که تابی جون چی شد
  • نیما ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    مجلس مقصر اصلی است. تعرفــــــــــه بالا و انحصــــار دو آفت اصلی دنیای رقابت است. اگر انحصار و تعرفه بالا خوب بود ؛ امریکا ؛ ژاپن و... هم برای پیشرفتشان چنین کاری می کردند. تعرفه گمرگی بالا حمایت نیست
  • ايران فر ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    از ماست كه بر ماست
  • amin ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    چون این صنعت دولتی است و خیالش راحت است که دولت هرگونه حمایتی می‌کند ، باید سهامش واگذار شود به بخش خصوصی و مدیر عاملش نیز از طریق هأیت مدیره انتخاب شود نه مثل الان که مستقیم از طرف دولت انتخاب میشود
  • ساجد ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    تاوقتی که این دوتا شرکت دست دولت باشه همین آش وکاســـــــــــــــــــه.
  • اصغر ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    تا وقتی مدیر عاملان .....در صنعت خودرو حاکمند وضع به همین منوال است. یکی نیست بپرسد بر سر خودروهای سوزوکی چه آمده است.
  • reza ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    پرايد عزيزم، شنيده‌ام مرز هجده ميليون تومان را رد كرده‌اي.‌اي قشنگ‌تر از پريا از اين به بعد، انصافا، تنها تو كوچه نريا. چون با اين وضعيت زورگيري، اختلاس و... كلا بچه‌هاي محل دزدن و خداي نكرده زبانم لال يكجا تو رو مي‌دزدند.
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    تنها و تنها مشکل خودرو با........ حل می شود.
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    خدا کمکتون کنه.
  • عظیم ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    صنعت مادر، در کشور ما کشاورزی است با نیروی شاغلی بسیار بیشتر از صنعت خودرو سازی، هروقت که در یکی از محصولات کشاورزی کشور با کمبود روبه رو میشود تعرفه صادرات صفر شده و با توان مضاعف شروع به واردات می شود به طوری که محصول روی دست کشاورز میماند، اما وقتی همیشه برای من جای سوال هست که چرا این راحتی واردات هیچوقت برای صنعت خودروسازی ما نیست و همیشه با تعرفه واردات بالای 90% روبه رو هستیم؟ آیا نمیشد فکری به حال این صنعت کرد ؟ با پراید 19 میلیونی و 206 سی و چهل میلیونی آیا این اتفاق نیافتاده است؟
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    باید مدیران ..... صنعت خودروسازی را .....
  • رسول ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    سلام .چون میگذرد غمی نیست میگن پول چرک کف دسته پس باید برای خریدن یک پراید یک حموم اساسی بریم
  • فدا ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    حالا که معلوم نیست به چه دلیلی دلار انقد گرون شده دارن همه چی رو با دلار محاسبه میکنند بجز حقوق حقوق بگیرا رو- انصافا پراید به این قیمتها می ارزه؟! اگه می ارزه یه کارگر چندسال باید کار کنه تا یه ماشین بخره؟
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    0 0
    تا زمانی که انحصار باشد فساد می افریند نتیجه همین انحصاره که قیمت ی پراید برابر بهترین ماشین خارجی است
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    0 0
    اگه كشاورزا هم ميتونستن مثل ...... ببخشند امروز شما بايد ميوه رو بقيمت واقعيش ميخريديد نه اينكه به بهاي ضرر ما كشاورزا، شما خوشبحالتان شده است
  • ناشناس ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    0 0
    موافقم شدیدا
  • ali ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    0 0
    این خودروهایی که در کشور تولید کننده اش نیز تولید نمی شود و مال 20 سال قبل است (405 پژو) به چه قیمتی فروخته میشود؟؟ مایی که همان قیمت 14.5 میلیونی رو زورمون میومد واسه این ل.....بپردازیم الان باید بالای 20 میلیون پیاده بشیم یا همین .....که اسمش پرایده ما که پرادو سوار نیستیم که هرروز یه مدل ماشین عوض کنیم ولی آیا حق نداریم این پرایدو خودمون رو که ....یه روز به .... مثل 405 یا سمند تبدیل کنیم؟؟؟ تا فقط یه کمی امنیت بیشتری واسه خودمون و عیال و بچه ها در مسافرت ها داشته باشیم؟؟؟ این زیاده خواهی است یا انحصار در صنعت خودروسازی و فروش آن .....؟؟ مشتری مداری یعنی این؟
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    0 0
    با سلام امید وارم که پیام من رو هم ثبت کنید .ایراد اصلی صنعت خودرو وضع تعرفه بسیار بالا برای خود روهای خارجی بوده وهست و بااین شرایط خودرو ساز داخلی برای چه باید به فکر رقابت با خارجی بیفتد وقتی سود هنگفتی خواهد برد و مردم مجبورن بخرن. وعجیب این که بعد از 50 سال صنعت خودرو سازی تقریبا و با این حمایت های هنگفتی که تا حالا از این صنعت شده ایا هدف خودکفایی وتولید با کیفیت خودرو در ایران محقق شده؟؟؟ من متوجه نمیشم این چه تولید ملی هست که با تحریم باید آسیب ببیند
  • حمید ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    0 0
    دوست عزیز امیدوارم صدای شما رو بشنون البته اگر شرکتهای دولتی طلب کار باشند پوست طرف رو میکنن تا طابشونو بگیرن اما نهاد های دولتی اگر بدهکار باشند باید کفش کتانی بخری دنبالشون بدوویی نا بتونی طلبتو بگیری .درضمن این برات تجربه باشه که دیگه خودتو در گیر خودرو سازی بنجل مملکت نکنی البته این نظر شخصی من هست اما به نظرم اه مصرف کننده بدبخت ایرانی شما رو گرفته
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    0 0
    پیکان چه قشنگه چرخات پیکان عاشقه صداتم صد دل عاشقه نگاتم بخر بخر تا همیشه قیمتا گرون بشه بخر بخر تا همیشه قیمتا گرون بشههههههههه همه میدون جز تو پیکان دیگه پیدانمیشه با وفاتر از تو ایران ماشین دیگه نمیشه
  • محسن ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    0 0
    شرکتهای خودرو سازی تو ایران ....... بازم دم ماشینای چینی گرم
  • علی ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    0 0
    هیچوقت خودم رو نمی بخشم.
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    0 0
    خيلي جالبه هممون ميدونيم مشكل چيه ولي هيچكي كاري نميكنه.
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    0 0
    خداعاقبتمونوبه خیرکنه فکرکنم چندوقت دیگه پرایدبایدپلاک موقت ببینیم
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    در این چهل سالی که از عمر این صنعت میگذرد چه شده
  • Lalita ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    0 0
    Surprisingly well-written and infromtaive for a free online article.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس